Publicerat 18 juni 2015 i kategorin Artiklar

Förseningsavgift trots lämnad deklaration

Även om en deklaration har lämnats i rätt tid anser Skatteverket i ett ställningstagande att förseningsavgift kan tas ut om lämnade uppgifter är så bristfälliga att de inte kan läggas till grund för beskattning.

En inkomstdeklaration ska lämnas på fastställt formulär, vara undertecknad av behörig person och innehålla åtminstone någon beloppsmässig uppgift till ledning för beskattningen.

Om inkomstdeklarationen inte lämnas i rätt tid kan Skatteverket ta ut en förseningsavgift. Sådan avgift kan även tas ut om uppgifterna i deklarationen är så bristfälliga att det är uppenbart att de inte kan läggas till grund för beskattningen.

Beroende på förseningens längd har Skatteverket möjlighet att ta ut upp till tre förseningsavgifter.

Förseningsavgift för Belopp, kr
Aktiebolag, ekonomisk förening 5 000
Övriga 1 000
Särskild uppgift 1 000

Efter tre månader får Skatteverket ta ut en andra avgift och efter fem månader en tredje avgift med samma belopp som den första.

Tiden räknas alltid från den dag då en deklaration enligt lag senast skulle ha lämnats. Att juridiska personer kan lämna inkomstdeklarationen elektroniskt vid en senare tidpunkt tas det ingen hänsyn till. Beviljat anstånd med inlämnandet förlänger inte heller tiden för uttag av andra eller tredje avgiften.

Även om en komplettering görs innan Skatteverket uppmärksammat bristen tas det ut en förseningsavgift. Enligt Skatteverket saknas det skäl att se annorlunda på denna situation än den när en inkomstdeklaration över huvud taget inte har lämnats.

Skatteverket ska meddela ett beslut om förseningsavgift inom två år från den dag då deklarationen skulle ha lämnats.

Uppenbara brister

Av förarbetena framgår att bristerna ska vara grava och uppenbara för att en förseningsavgift ska få tas ut när inkomstdeklaration har lämnats. Väsentliga uppgifter måste saknas och bristerna ska innebära att Skatteverket inte kan påbörja en meningsfull granskning.

  • Skatteverket ger i sitt ställningstagande några exempel på situationer där uppgifterna kan anses så bristfälliga att förseningsavgift ska tas ut.
  • Räkenskapsschema eller NE-bilaga saknas och det av inkomstdeklarationen framgår att personen bedrivit näringsverksamhet. Det saknar betydelse om det i deklarationen finns en upplysning om att deklarationen kommer att kompletteras.
  • Räkenskapsschema eller NE-bilaga saknas när det av till exempel av skattedeklarationer framgår att näringsverksamhet bedrivits under beskattningsåret.
  • Räkenskapsschema eller NE-bilaga har lämnats men det är uppenbart att redovisningen är gravt ofullständig. Som exempel nämns att det finns ett antal redovisade nollor samtidigt som det av föregående års inkomstdeklaration och beskattningsårets skattedeklarationer framgår att redovisningen är ofullständig.

Övriga inkomstslag

Även när det gäller andra inkomstslag än näringsverksamhet kan det enligt Skatteverket finnas situationer då en inkomstdeklaration är så bristfällig att det finns förutsättningar att ta ut en förseningsavgift. Det kan vara fallet när ett mycket stort antal aktieförsäljningar inte har redovisats, trots att det finns kontrolluppgifter.

Särskilda uppgifter

Även särskilda uppgifter kan innehålla stora brister. För handelsbolag gäller att ett räkenskapsschema, skattemässiga justeringar och delägaruppgifter utgör särskilda uppgifter. Om det finns grava brister i ett handelsbolags räkenskapsschema kan därför Skatteverket ta ut en förseningsavgift på grund av bristfällig särskild uppgift.

Befrielse

Skatteverket ska i varje enskilt fall pröva om det finns omständigheter som innebär att man ska låta bli att ta ut förseningsavgift helt eller delvis.

SKV, dnr: 131 200976-15/111

 

Företagsaktuellt nr 4 2015

Publicerat 17 december 2024

Förenklade regler för fåmansföretag: Vad innebär förslagen för dig som delägare?

Du kanske har hört att det finns ett förslag på ändrade regler för beskattning av andelar i fåmansföretag. Du kanske ställer dig frågan om det är något du som delägare borde göra redan nu. Vad innebär reglerna? I den här artikeln svarar vi på några av dessa frågor. Förenklade regler  Reglerna för beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag är mycket …

Läs mer

Publicerat 17 december 2024

Från den 1 december sänks räntan på skattekontot

Nu sänks räntorna på skattekontot för andra gången i år. Det gäller både kostnadsräntan och intäktsräntan. De nya räntorna gäller från och med den 1 december 2024. Den sänkta räntan påverkar bland annat företag som har anstånd med betalning av skatter och avgifter och kvarskatt. Räntorna på skattekontot är samma för företagare och privatpersoner. De nya …

Läs mer

Publicerat 17 december 2024

Bolag och Brott: Nya lagar ger myndigheter skarpare verktyg mot ekonomisk brottslighet

Regeringen har nu godkänt flera förslag från utredningen ”Bolag och Brott” och vid årsskiftet skärps Sveriges regler mot ekonomisk brottslighet. Myndigheter får fler och bättre verktyg för att agera proaktivt, och företagare påverkas av bland annat höjda förseningsavgifter och nya krav från Bolagsverket. Lagändringarna är ett viktigt steg framåt, enligt Srf konsulterna. …

Läs mer

Publicerat 17 december 2024

Färdplan för Sverige: Så ska vi hänga med i AI-utvecklingen

I december förra året tillsattes en kommitté med uppdrag att identifiera behov av och lämna förslag på åtgärder som kan bidra till att stärka utvecklingen och användningen av artificiell intelligens (AI) i Sverige på ett hållbart och säkert sätt. Nu har resultatet presenterats. Kommittén, som har antagit namnet AI-kommissionen, har överlämnat sin rapport kallad …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren. Beskattning av julklappar hos anställda   Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Hans Hallengren: ”Redovisningskonsulter behövs för att bygga långsiktiga och hållbara företag”

Som grundare och ordförande för Sveriges Internationella Företagarförening (SvIFF) arbetar Hans Hallengren för att skapa ett mer inkluderande och hållbart samhälle. Här berättar han om sitt arbete, hur vi kan skapa lönsamma företag i utsatta områden, samt vilken roll redovisningskonsulter kan spela. Hans Hallengren har över 30 års erfarenhet av företagande och är starkt …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Satsa på hållbara finanser och häng med i Europas gröna omställning

Hållbarhet är på allas läppar och omfattar mycket mer än klimat och miljö. Det omfattar även hållbara finanser. För små och medelstora företag blir det avgörande att lägga resurser på detta – både för att uppfylla nya lagkrav, och för att stärka konkurrenskraften och locka gröna investerare. Men vad innebär egentligen hållbara finanser, och varför är de så viktiga? …

Läs mer

Publicerat 13 november 2024

Dags för julbord – här är skattereglerna du måste ha koll på

Julen är snart här, och du kanske funderar på att bjuda dina anställda eller kunder på ett trevligt julbord? Men vad får du egentligen dra av? Julbord och julfest med anställda  Julbord med julfest för anställda ses normalt som intern representation och är då skattefria för de anställda.   Avdragsrätten för representation för företaget är däremot mycket …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Förslagen i budgetpropositionen – så påverkas du som företagare

I år har regeringen lagt fram flera förslag med syfte att stärka Sveriges ekonomi. Här är några förslag som kan påverka dig som driver ditt företag som enskild näringsverksamhet eller ett mindre aktiebolag. Reglerna är inte beslutade än, men föreslås träda i kraft den 1 januari 2025. Förenklingar för enskilda näringsidkare   För enskilda näringsidkare som …

Läs mer

Publicerat 17 oktober 2024

Börja göra din hållbarhetsredovisning nu – så kommer du igång

Hållbarhet blir allt viktigare för små och medelstora företag som vill stärka sin trovärdighet, förbli konkurrenskraftiga och möta framtidens krav. Som företagare har du mycket att vinna på att redan nu börja arbeta med hållbarhetsredovisning, även om det ännu inte är ett krav. Jeanette Isaksson, Auktoriserad Redovisnings- och Lönekonsult på Akisa, berättar hur du kan komma …

Läs mer

Gå till startsidan