Hem » Nyheter » Inget avdrag för kundevent
Publicerat 18 juni 2015 i kategorin Artiklar
Inget avdrag för kundevent
Ett företags utgifter för kundevent som riktats mot befintliga kunder, samarbetspartners och tilltänkta kunder ansåg kammarrätten vara representation som inte var avdragsgill.
H AB bedriver kapitalförvaltning för kunders räkning. För att behålla gamla och förvärva nya kunder hade företaget bjudit in olika kundgrupper till event av kulturell karaktär där företaget även bjöd på viss förtäring.
Marknadsföring eller representation
Om ett företags utgifter för kundevent kan räknas som marknadsföring är hela beloppet fullt avdragsgillt. Det kräver i regel att aktiviteten riktar sig mot en obestämd krets av personer som kan anses vara potentiella kunder.
När eventet inte är marknadsföring kan en del av de totala utgifterna få dras av enligt reglerna för representation, om lagens krav för detta är uppfyllda. Det kan vara fallet när aktiviteten riktar sig mot en bestämd krets personer. Avdrag får då endast göras för skäliga utgifter som har ett omedelbart samband med näringsverksamheten på sådant sätt att det uteslutande är fråga om att inleda eller upprätthålla affärsförbindelser eller om utgifterna avser jubileum eller personalvård.
Förvaltningsrätten
Förvaltningsrätten påpekade att avgörande för avdragsrätten för en utgift är utgiftens samband med företagets förvärvande och bibehållande av inkomster. Representation och marknadsföring för att främja ett företags försäljning uppfyller detta krav på samband.
Genom knytande av kontakter med tilltänkta kunder och stärkande av banden med gamla kunder ansåg förvaltningsrätten att eventen i de aktuella målen hade främjat företagets försäljning.
Det huvudsakliga syftet med eventen var därför avgörande för om avdragsrätten skulle bedömas enligt reglerna för marknadsföring eller representation.
Av utredningen framgick att det var vid den förtäring som det bjudits på och i samband med anmälan som kontakter hade knutits med nya kunder. Eventen hade präglats av gästfrihet mot deltagarna med syfte att bereda deltagarna trivsel och nöje. Det huvudsakliga syftet var därför representation, ansåg förvaltningsrätten. Därmed uppkom frågan om representationen hade sådant omedelbart samband med den bedrivna verksamheten att avdrag kunde medges.
Enligt förvaltningsrätten hade representationen inte något omedelbart samband med företagets näringsverksamhet. I samband med eventen hade det inte förts några affärsförhandlingar med kunder eller tilltänkta kunder även om kontakter knutits. Den omständigheten att representationen bidragit till såväl nya kunder som att gamla kunder hade kunnat behållas föranledde enligt förvaltningsrätten inte någon annan bedömning. Företagets representation vid kundeventen medförde därför ingen rätt till avdrag.
Kammarrätten i Stockholm instämde i förvaltningsrättens bedömning.
Dom 2015-05-08. Mål nr 8991, 8992-14
Företagsaktuellt nr 4 2015