Att sälja företag kräver god planering och lång förberedelse för att allt ska genomföras på ett smidigt sätt. Det är ett antal punkter som behöver diskuteras och beslutas och av dessa är redovisning en av de viktigaste. Du behöver också ha en plan för försäljningsprocessen. Eftersom många företag har anställda i verksamheten så är det här en process som måste få ta tid. En professionell redovisningskonsult har stor erfarenhet av företagsförsäljning och kan bistå dig med all den hjälp du behöver.
Planen vid en företagsförsäljning ser olika ut beroende på den historia som företaget har. Det kan vara ett företag med en lång historik. Med ett företag som har lång historik följer ofta mycket känslor, inte minst hos de anställda. Därför kan det kännas tryggt att sälja företaget till en köpare som har god kunskap om företaget.
Det är viktigt att du som företagare kan känna dig trygg genom hela försäljningsprocessen. Att sälja företag är ingen enkel sak och därför är det en god idé att anlita en kunnig redovisningskonsult som vägleder dig genom hela processen. Det är få företagare som säljer ett företag mer än en gång och då är det klokt att ha en erfaren rådgivare till hands.
Det här kan vi hjälpa dig med: