Hem » Nyheter » Ett NIX ska vara ett NIX
Publicerat 25 februari 2015 i kategorin Artiklar
Ett NIX ska vara ett NIX
Föreningen NIX-Telefon har skärpt reglerna i syfte att stärka konsumenters möjlighet att tacka nej till oönskade säljsamtal via telefon. Nu omfattas även enskilda näringsidkare utan aktiv verksamhet.
Konsumenter som inte önskar bli kontaktade av försäljare via telefon ska slippa det, det är därför NIX-registret finns till.
Det är enkelt att ansluta sig till registret. Har du inte redan gjort det ringer du 077-228 00 00 från den telefon vars nummer du vill spärra. Det gäller all telefoni, oavsett teknik. Svara på de frågor som ställs med hjälp av knapparna på din telefon, så startar du spärren och ditt nummer läggs till NIX-Telefons spärregister.
Reglerna har dock vissa undantag. Dessa regler har nu stramats åt. När samtycken till telefonkontakt inhämtas via exempelvis tävlingar eller enkäter på webben, måste det nu klart och tydligt framgå om avsändaren avser förmedla personuppgifter till andra företag i syfte att de ska kunna kontakta konsumenten. Det ska också finnas en möjlighet att avstå från att så sker, annars ska NIX gälla ändå.
Nu omfattar NIX även enskilda näringsidkare utan aktiv näringsverksamhet, eftersom de går att jämställa med konsumenter. Oseriösa aktörer har medvetet agerat bedrägligt mot denna grupp, som till exempel kan vara äldre människor som äger skogsfastigheter, genom att kontakta dem i egenskap av konsumenter, men sluta avtal med företaget. Detta bland annat eftersom företag saknar ångerrätt.
En annan förändring som införts är att företag nu ska kontrollera sina ringlistor mot NIX varannan månad, istället för varje kvartal som tidigare.
De nya reglerna trädde i kraft den 16 februari 2015.
Pressmeddelande, Föreningen NIX-Telefon
Företagsaktuellt nr 2 2015