Publicerat 7 maj 2015 i kategorin Artiklar

Bokslutsrapporten är företagets kvalitetskvitto

Hög kvalitet i redovisningen är viktigt för alla svenska företag. Med hög kvalitet i redovisningen skapas förtroende hos finansiärer, myndigheter och affärspartners.

En upplysning om att en Bokslutsrapport lämnats kan även påverka företagets förutsättningar för att kunna ta lån med bra villkor, eftersom Bokslutsrapporten idag är en parameter som bedömer kreditvärdigheten.
God kvalitet ger förtroende. God kvalitet i redovisningen utgör också en bra grogrund för god lönsamhet. Ett företag som tar hjälp med ekonomihanteringen av en byrå med Auktoriserade Redovisningskonsulter har idag en unik möjlighet att skapa förtroende för sin verksamhet med en Bokslutsrapport.

Bokslutsrapporten visar att företagets redovisning uppfyller lagar och regler, samt att en Auktoriserad Redovisningskonsult med hög kompetens och lång arbetslivserfarenhet har kontrollerat rimligheten i den finansiella rapporteringen. Bokslutsrapporten ger förtroende hos alla intressenter och kan endast lämnas av en Auktoriserad Redovisningskonsult som är medlem hos SRF eller FAR.

Bokslutsrapporten är också en fördel i de företag som har revision. Där kan revisorn direkt utgå från hög kvalitet i redovisningen. Därmed kan onödigt dubbelarbete undvikas och revisionen kan genomföras mer effektivt. Bokslutsrapporten kan lämnas för alla företagsformer, inte enbart för aktiebolag. Även i de fall periodbokslut upprättas kan rapporten lämnas. Den benämns då Periodbokslutsrapport.

Bokslutsrapporten är det moderna kvalitetskvitto som visar att redovisningen och den finansiella rapporteringen är upprättad enligt fastställd svensk standard av en kvalificerad och erfaren redovisningskonsult. Via en not i årsbokslutet/årsredovisningen framgår att Bokslutsrapport lämnats. Den utgör en tydlig kvalitetsstämpel för företagets finansiella rapportering till marknaden.

Visste du att…
Företag som anlitar en Auktoriserad Redovisningskonsult har dessutom tillgång till en proaktiv rådgivare. Ett bollplank och verksamhetsnära rådgivare som kan komma att utgöra en av företagets mest lönsamma utgifter!

 

Företagsaktuellt nr 3 2015

Publicerat 11 juni 2024

Så skyddar du BRF:en mot ekonomisk brottslighet

Den ekonomiska brottsligheten mot bostadsrättsföreningar ökar. Den senaste tiden har det uppmärksammats hur ekonomiska brottslingar plundrar föreningarna. Här berättar vi hur du skyddar dig och din förening mot brott. Varje år flödar omkring 120 miljarder igenom landets bostadsrättsföreningar. Det gör föreningarna attraktiva för oseriösa aktörer och kriminella. En …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Nu kompenseras personer födda 1957

Riksdagen har beslutat om att personer som är födda 1957 ska kompenseras för den uteblivna skattesänkningen för beskattningsåret 2023. Kompensationen, som motsvarar den skattelättnad det förhöjda grundavdraget skulle ha inneburit, kommer att betalas ut tidigast första veckan i juli. Bakgrund Bakgrunden till förslaget är den situation som uppkommit när personer födda 1957 har …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Anlitar du sommarvikarier? Tänk på detta!

Ungdomar har svårare att bedöma risker och konsekvenser av olika handlingar, till skillnad mot de flesta vuxna. Därför är det extra viktigt ta sitt ansvar som arbetsgivare om du anlitar sommarvikarier. Här är några viktiga saker att tänka på. Ha tydliga säkerhetsrutiner  Generellt drabbas nyanställda oftast av skador i arbetet. Många olyckor händer till och med den …

Läs mer

Publicerat 11 juni 2024

Lina Andersson: Allt fler kunder ställer krav på att vi ska arbeta hållbart

Home of Textile säljer dekor, möbler och textil till projektkunder, butiker, E-handlare och direkt till konsument. De senaste åren har de tagit stora steg mot hållbarhet, trots att de är ett litet företag utan lagkrav på hållbarhetsredovisning. För att komma igång tog de hjälp av NSRS – en manual anpassad för små och medelstora företag. Marknadschefen Lina Andersson berättar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

En guide: E-faktura eller PDF-faktura – vad ska du välja och hur kommer du igång

I takt med att allt fler affärsprocesser digitaliseras, blir frågan om hur fakturering ska ske allt mer aktuell. För många innebär detta ett vägval mellan PDF-faktura och e-faktura. Vad är egentligen skillnaden och varför är det så få som byter till e-faktura trots fördelarna? Vi guidar dig genom fakturadjungeln och ger praktiska tips för en smidig övergång. Många fördelar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Muntliga avtal gäller i de flesta fall men bör undvikas

För att undvika ord-mot-ord-situationer är skriftliga avtal mellan arbetsgivare och anställda att rekommendera. Det är viktigt särskilt ur arbetsgivarsynpunkt eftersom den anställde vid en tvist ses som den svagare parten vilket ställer högre krav på arbetsgivaren att bevisa sin uppfattning. Även om arbetsgivare och anställd är överens kan man inte avtala eller bli överens om …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Vem gör du affärer med?

Vissa saker bör företagare kontrollera eller se över regelbundet. Det kan vara att lägga om lånen eller att hitta en billigare försäkring. En åtgärd du som företagare bör se över en gång om året är vem du gör affärer med. Här är några enkla tips på vad du bör kontrollera och varför. Kontrollera att din leverantör har F-skatt  Ett företag som har F-skatt betalar …

Läs mer

Publicerat 15 maj 2024

Konkurserna ökar – vad tänka på?

Antalet konkurser var 2023 det hösta sedan finanskrisen på 90-talet och trots att våren nu är här syns ingen ljusning. Det ligger många riskfaktorer bakom den ökade konkursvågen enligt UC. Den ekonomiska brottsligheten är en. Lali Fjellström, Branschansvarig Redovisning vid Srf konsulterna berättar vad du som företagare ska tänka på för att undvika ekonomiska svårigheter och …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Jens Nylander: ”Noggrannare leverantörskontroller kan förhindra ekonomisk brottslighet”

De kriminella blir allt mer raffinerade och allt fler företagare vittnar om att de utsätts för bedrägerier. I denna verklighet blir det allt viktigare för företagare att inte bara känna sin kund, utan att också ha koll på sina leverantörer. Tech-entreprenören Jens Nylander berättar hur noggrannare kontroller både kan spara tid och pengar, samt förhindra ekonomisk brottslighet. …

Läs mer

Publicerat 18 april 2024

Så kan du jämna ut företagets resultat med skattemässiga dispositioner

När en enskild näringsidkare vill jämna ut det skattemässiga resultatet finns det tre olika skattemässiga dispositioner att använda sig av: avsättning till periodiseringsfond respektive expansionsfond samt räntefördelning. Vi går igenom de olika alternativen, vad de innebär och vad ska man ska tänka på. Göra en avsättning till periodiseringsfond Periodiseringsfonden är ett …

Läs mer

Gå till startsidan